Kundanalys

Varför ska man göra en kundanalys? Det är viktigt att veta vad för slags kunder som ett visst företag har så att de kan möta den kundens behov. Det är alltså i företagets intresse att ta reda på så mycket om deras kunder som möjligt som till exempel ålder, livsstil, kön och var de bor. På så sätt får man mer insikt om kunden och hans/hennes behov. Analysen hjälper dig som företagare att se vad som är utmärkande för just dina kunder. Detta gäller för både dina existerande som potentiella nya kunder.

10 knep för att analysera kunder

Det finns 10 knep inom kundanalys som får dig att nå konsumenten. Ett knep är att använda sig av RFM som är en segmenteringsmetod för att hitta bra och dåliga kunder. Man kan även använda sig av en predikativ analys som förutser kunders beteende. Ett annat knep är att du kan göra en korganalys där du kan se vilka varor som säljs i kombination med varandra. Churnanalys kan ge dig information om kundbortfall och varför de faller bort. Demografiska variabler såsom ålder, kön, civilstånd och etnisk tillhörighet analyseras för att se vem kunden är och hur du kan möta deras behov på bästa sätt.

Konsten att skriva en affärsplan

Om du som ny företagare ska få en bra början, bör du lära dig hur man skriver en affärsplan. Det är en av de viktigaste uppgifterna eftersom det kommer att ge dig en klar bild av hur produkten eller tjänsten ska vara. Genom att du skriver ner en mall kanske det kommer att uppstå frågor eller funderingar som du inte tänkt på innan. Eftersom du lägger tid på din affärsplan kan det ge dig chansen att förbättra din idé eller ta bort några hinder som kan uppstå. Innehållet i affärsplanen varierar beroende på vem du ska visa den för, till exempel en bank eller en framtida kompanjon.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *