Utveckla företaget genom marknadsintegrering

Marknadsintegrering handlar om nätverk, samarbeten och relationen – inom företaget, mellan olika företag och mellan företag och kunder. Genom att medvetet arbeta för förbättrade relationer och samarbeten blir företaget både mer framgångsrikt, men klarar också en konjunkturnedgång bättre.

Inom företaget

Att driva ett företag eller ha en chefsposition kräver att ständigt söka förbättra verksamheten. Om en företagare endast ser på produkten och dess försäljningssiffror, finns det en risk att denne missar kompetens som finns bland personalen, men också möjligheter att utveckla sin produkt. En ledare som medvetet inkluderar medarbetarna, integrerar dem, i utvecklingsprocessen kommer ha mycket större chanser att lyckas. Om du söker kvalificerad personal finns det erfarna bemanningsföretag i Göteborg som Bravura.se. Rätt person på rätt plats är oerhört viktigt för att ett företag ska fungera. Det är också viktigt att integrera de olika avdelningarna på ett företag. Om den som är ansvarig för marknadsföring också får ingående kunskaper om produkten, vara med vid några utvecklingsmöten, så kommer den kunna lyfta fram produkten på ett helt annat sätt, än om den bara får en färdig produkt på skrivbordet. Det kan också vara så att den marknadsföringsansvarige också kan komma med idéer utifrån färger, design eller dylikt som den vet efterfrågas av kunder. Alla avdelningar behöver fokusera på sin uppgift, men samarbeta för att helheten ska bli ännu bättre.

Mellan företag

Att på rätt sätt samarbeta med andra företag är ofta en win-win situation. Om du har en bokhandel, modebutik eller en presentaffär kan du vinna mycket på att låta ett kafé få hyra ett hörn av butiken. Det kommer att få kunderna att stanna längre och när de bara vill ha en kopp kaffe kommer de ofrånkomligt också se dina varor. Det kan rent av bli en vinst om två liknande företag, som två klädbutiker, väljer att samarbeta – särskilt på mindre orter eller om ni både har ett mer exklusivt sortiment. Om du säljer smycken från Chanel bör du självklart inte dela butik med ett företag som säljer guldsmycken i plast – ni kommer båda att förlora på det.

Mellan företag och kunder

Relationen mellan ett företag och dess kunder är mycket viktig. Idag finns det än större möjligheter att integrera kunderna i företaget via internet. Ett sätt att integrera – och få nästintill gratis och mycket effektiv reklam – är genom att sälja produkter till mycket nedsatt pris till kunder som lägger upp en bild på sig med produkten på sociala medier. Kunden får en produkt och något att skriva om på Instagram eller Facebook, och du får din vara att synas inför tusentals potentiella kunder. Ett annat sätt att integrera företag och kunder är genom att låta vissa kunder få testa produkten i förväg och ge uppriktiga omdömen. Det kommer både hjälpa dig att förbättra själva produkten och samtidigt bygga upp en djupare och mer hållbar relation till dina viktigaste kunder.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *