Konsten att skriva en affärsplan

Som nyföretagare så är det första och framförallt det viktigaste steget att sätta sig ner och skriva en affärsplan. För vissa låter det som en svår uppgift medan vissa känner att det är en rätt enkel uppgift. Om du har en klar bild på hur produkten/tjänsten ska vara och se ut så kommer det vara lättare. För dig som inte riktigt har tänkt klart på hela konceptet kan det vara bra att få ner dina tankar på papper. Första steget är att ladda ned en mall för att få en blick över hur en affärsplan ser ut. Det kan vara så att mallen har funderingar och frågor som du inte ens har ställt till dig själv.

Varför du behöver en affärsplan

1024px-one_for_the_suitsGenom att göra en affärsplan får du även tid att tänka igenom din idé noga och under tiden kanske komma på förbättringar samt vad som kan vara hinder för just din affärsidé. Med en affärsplan som finns redan från starten av företaget kan du jämföra den med senare affärsplan ifall något skulle gå snett eller om det skulle gå bra för företaget. Då kan du tydligt se vad som har förändrats i företaget och rätta till det ifall det skulle ha skett en negativ utgång. Innehållet av din affärsplan beror helt på vem du ska presentera den för. Om du vill ha ett banklån så är banken mer intresserad av siffror medan om en riskkapitalist ska se den då är det mer din vision och personlighet som ska komma fram. Ifall du är osäker kring allt detta kan du anlita webbyrå Stockholm som hjälper dig komma igång med ditt företag.

Tips för en bra affärsplan

Som ny i branschen behöver du alltid tips för en bra affärsplan och det är inte alltid lätt att veta vad som behöver vara med. Både potentiella kunder, investerare och banker vill veta specifika saker som är viktigt för både din och de andras överlevnad. För det första måste du förklara din affärsidé, vilken produkt eller tjänst du vill sälja. Det spelar dock ingen roll om produkten är grym så länge du har ett stenansikte. Andra steget är att sälja in dig själv och då är det främst din bakgrund, personliga egenskaper och vad som driver dig. Sen är det dags att berätta lite mer ingående exakt vad din produkt/tjänst handlar om. Du ska lyfta fram fördelarna och varför just detta måste finnas. En viktig del är även att ha koll på dagens marknad, hur den ser ut i dagsläget, vilka din målgrupp är och även hur stort område du ska ta på dig. Det är viktigt att du har koll på konkurrenterna och har en plan för marknadsföring.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

dotmag