Marknadsintegrering inom företaget

Även inom ett företag kan man arbeta med marknadsintegrering. Olika avdelningar kan utveckla nya modeller för samarbeten och projekt som lyfter hela verksamheten – och i slutändan lönsamheten. Med intern marknadsintegrering där säljavdelningen och marknadsavdelningen öppnar upp för helt nya gemensamma vägar kan man nå resultat som man inte tidigare trodde var möjligt.

Oavsett om det handlar om ett företag som säljer hemelektronik, badrum, heminredning eller tjänster av något slag så strävar man efter att växa så att företaget har en tryggad framtid och möjlighet att utvecklas vid behov. Ett företag som hela tiden ligger under marginalerna kan varken satsa när det blåser motvind eller hitta nya möjligheter till att expandera. Därför vill man som företagare få en stark motor i verksamheten. Att driva ett företag som är lönsamt är komplext och det finns inte en enskild åtgärd som räddar eller säkrar upp en hel organisation. Man bör däremot jobba från många fronter och våga prova nya vägar. Att hitta nya, stabila kunder och upprätthålla en god relation med befintliga är otroligt viktiga faktorer för att lyckas. Här finns definitivt ett av de områden där marknadsavdelningen och säljavdelningen kan jobba ännu mer integrativt med olika åtgärder och projekt.

Shot of a diverse group of coworkers high fiving together in an office

Genom att formulera ett samarbete där man kommunicerar med varandra, delar idéer och erfarenheter, planerar kampanjer tillsammans och så vidare kan man både höja kvalitén i arbetet, följa upp bättre vad som fungerar och inte samt hitta lösningar där man stärker varandra. Teamwork där det borde vara, och kan vara, som bäst! För bästa effekt behöver samarbetet fungera genom alla led och hos alla medarbetare. Genom hela processen från planeringsstadiet, hela vägen genom genomförandet och till slutet där uppföljning, analyser och åtgärdsplaner ska genomföras. Man kompletterar varandras styrkor och ser till att ingen viktig kund faller mellan stolarna.

Kort sagt – genom att gruppen som jobbar med att sälja och gruppen som jobbar med att lyfta fram och marknadsföra varumärket börjar arbeta närmre varandra kan företaget ta stora kliv framåt. Antingen genom olika projekt, förändringar av rutiner och kommunikationsmedel eller till och med genom omorganisationer där man rent fysiskt flyttar ihop i samma lokaler. Exakt hur lösningen ser ut är individuellt för varje företag men gemensamt för alla är att arbetssättet kan göra stor skillnad på både kort och lång sikt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

dotmag