Starta företag – använd marknadsintegrering

Det är många som drömmer om att starta ett eget företag för att uppfylla en livsdröm, få förverkliga en kreativ idé och vara sin egen chef. För att lyckas starta ett företag och sedan driva det med vinst krävs mycket planering, arbete och samarbete. Många nya företagare missar möjligheten att redan från början arbeta med marknadsintegrering.

Marknadsintegrering

Marknadsintegrering handlar om att integrera olika marknader på flera områden, både på mikro- och makronivå. För att ett företag ska lyckas behöver det både vara konkurrenskraftigt och samtidigt samarbete med andra företag då företag integreras med varandra på olika sätt och hjälper varandra vidare; ungefär som olika länder både konkurrerar och samarbetar på den globala arenan. När du startar ett företag kan du redan på planeringsstadiet tänka igenom marknadsintegrering som en del av din strategi.

Planering

Innan du startar ett företag behöver du planera för att lyckas, men du behöver också ta råd och hjälp av andra. Det är som när en blivande student ska genomföra ett högskoleprov och tar hjälp av hpguiden för att lyckas – detsamma gäller en nybliven företagare. Under din planering bör du fråga dig på vilket sätt ditt företag kan samarbete med andra företag. Du bör också kontakta företag i god tid, för att försäkra dig om att integreringen kommer att lyckas.

Om du ska starta ett kafé, kan du leta efter andra företag som kan vara intresserade att samarbete med dig: konstnärer som vill ställa ut tavlor, erbjudanden till företagare om lunchrabatter, hyra ut en del av lokalen som inte används som kontor och samarbeta med musiker som spelar på pubkvällar. Det är lätt att visualisera hur ett företag kan bli framgångsrikt, men det krävs att du tar varje steg. De företagare som lyckas, är de som i tidigt stadium kastar ut krokar till andra företagare och vågar testa olika ideér.

Om du planerar att arbeta online kan du samarbeta med influencers – personer som får betalt för att marknadsföra ditt företag online genom många följare på sociala medier. Du kan också använda influencers till ett vanligt fysiskt företag. Om du är en skicklig frisör, kan du erbjuda gratis klippning och styling till personer med större bloggar, vars läsare bor i ditt närområde. Då får du mycket reklam, och bloggaren eller influencern får gratis frisörhjälp. Om du bor i en mindre ort kan du samarbete med en ”kändis” på orten – ni hjälper varandras företag framåt, på ett sätt som ni inte kunnat var för sig.

Om du startar ett större företag med anställda bör du tänka på god integrering inom företaget. Det är lätt att varje avdelning eller person främst tänker på sitt eget område och glömmer bort helheten. Om du startar en ingenjörsbyrå kommer företaget att vinna på om du redan från början medvetet sammanför ingenjörer med den som ä ansvarig marknadsföring eller försäljning – företaget kommer då att spara både tid och pengar om alla enheten arbetar integrerat och utifrån samma helhet från första början.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *